Halaman

Sabtu, 22 Disember 2012

Kunci Kejayaan (IAA)



Assalamualaikum.. Alhamdulillah dapat update blog. Sebelum ni ada beberapa tulisan yang dah siap untuk dipost. Tapi semuanya hilang apabila laptop terpaksa diformat...huhu Satu ujian daripada ALLAH. Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun.

"Semuanya milik ALLAH. Bila2 masa ALLAH boleh ambil tanpa satu notis pun".

***

Teringat saya kepada adik2 dan sahabat2 di kampus. Sekarang ni mereka sedang bertungkus lumus bersiap sedia untuk menghadapi peperiksaan akhir semester 1 2012/2013. Rasa macam baru je saya dan sahabat2 lain yang dah grad membuat persediaan yang sama. Bersengkang mata, buat nota, study group, bincang2, buat past year..waah..cepatnya. Sekarang kami dah bebas daripada semua tu, tapi itulah yang kami rindui =’) 


Belajar dan exam memang tak dapat dipisahkan. Agaknya dah berapa kali kita exam ya? Exam besar UPSR. PMR, SPM…kat matrik, universiti..banyak tu. Exam ni lah waktu untuk kita uji kemampuan diri, dapat terima atau tidak apa yang dah kita pelajari.. Bukan pointer atau result semata-semata. Ianya juga satu ruang untuk muhasabah dan perbaiki diri.

Sempena study week ni, ada sedikit perkongsian untuk adik2 dan sahabat2. Ini sebahagian pengalaman, pembacaan saya dan perkongsian ilmu daripada orang lain juga. Harapnya bermanfaat untuk kalian ya. (^.^)


Kunci Kejayaan (IAA)

 I- Ilmu
Ingat lagi tak niat kita masa mula2 belajar dulu (semasa Tadika atau sekolah rendah) ?
Masing2 memang berbeza tujuannya. Ada yang kata belajar, nak berjaya, nak kerja hebat, nak bantu mak ayah, nak jadi pandai, nak capai capai cita2. Ya itu betul. Tapi apabila kita semakin matang meniti usia, banyak ilmu dan tazkirah kita dapat, sedikit sebanyak dan lama-kelamaan kita sedar apa sebenarnya tujuan kita belajar. Sebenarnya kita belajar kerana ALLAH..menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap individu Muslim. Namun tujuannya mesti satu, iaitu kerana ALLAH. Nak kerja hebat, nak bantu mak ayah, nak jadi pandai…bukankah itu semua2 jalan2 untuk kita mendapat redha ALLAH. Istiqamahkan dengan niat untuk belajar kerana ALLAH. Ingatkan diri bahawa belajar itu satu ibadah. Setiap perkara yang diniatkan kerana ALLAH dan mengikut syariatnya, menjadi satu ibadah. Dan bersama-sama ibadah, ada pahalanya. Sains, matematik, biologi, computer..itu semua ilmu ALLAH. Bersungguh2lah untuk dapatkan ilmu ALLAH. Ilmu adalah kunci kejayaan dunia akhirat.

“Jangan bermegah dengan ilmu dunia semata-mata, kerana itu  bukan jaminan dirimu tidak papa di akhirat”

A-Amal.
Macam mana nak amalkan ilmu yang kita dah dapat? Kita tahu bahawa ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah. Jadi macam mana nak amalkan waktu tengah belajar ni, belum kerja, belum praktikal. Usah kita sempitkan amal itu. Tidak semestinya masa kerja, praktikal baru nak amalkan. Waktu study ni dah boleh amalkan.

Study group, adalah satu ruang untuk amalkan ilmu yang kita ada. Apa yang kita faham, kita ceritakan dan bantu fahamkan kawan2 yang lain. Itu juga satu bentuk amal. Apabila kita banyak memberi, in sya ALLAH kita akan banyak menerima. Satu tips untuk study group, bersedia untuk menerima dan belajarlah untuk memberi. Study group kena ada undang2 juga. Mula2 nak study, tapi end up dengan bersembang. Elakkan daripada jadi macam tu ya.

Masih ingat pengalaman saya masa belajar. Boleh dikatakan, study group lah yang banyak membantu saya.Masa tu tahun dua, sibuk dengan persatuan, meeting, projek. Banyak yang saya ketinggalan kerana tak dapat beri tumpuan dalam kelas. Alhamdulillah, sahabat2 memahami, mereka terangkan kepada saya semasa study group dan Alhamdulillah exam tu, kami semua dapat keputusan yang baik.

Ada yang tidak suka study group. Saya mungkin boleh dikategorikan half-half. Dua2 suka. Tapi tengok situasi juga. Jika subjek yang perlukan hafalan, saya akan study sendiri. Subjek yang perlukan pemahaman terlebih dahulu sebelum hafal, saya lebih suka study group. Masa study group, bincang2 dan kita perlu masa untuk diri sendiri, untuk study sendiri pula. Waktu ni gunakanlah untuk tingkat pemahaman dan menghafal.

Bagi yang study sendiri macam mana nak amalkan ilmu yang ada ya? Buat nota, hafal dan uji otak. Itu juga satu bentuk amal. Kita latih keupayaan diri sendiri. Saya lebih suka buat nota kecil, hafal (baca kuat2..tempat xde orang lah ye) dan uji otak. Biasanya menghafal waktu otak tengah fresh, lepas subuh, lepas solat maghrib dan isyak. Petang, lepas asar waktu uji otak (tutup nota, sebutkan balik apa yang dah dihafal)..itu cara saya la. Setiap orang caranya berbeza..tengok keselesaan.
Bila kita amalkan ilmu yang ada, mudahlah untuk jawab exam, dengan izin ALLAH =) in sya ALLAH.

A-Adab
Dalam kita sibuk mencari ilmu ALLAH jangan lupa kunci untuk beradab. Beradab dengan siapa? Beradap dengan ALLAH, Rasulullah s.a.w, Ibu bapa, guru2, sahabat dan beradab dengan ilmu. Jom kita semak kembali, mungkin ada yang kita terlupa.

Adab terhadap ALLAH
1.       Cintakan ALLAH
2.       Bersabar apabila ditimpa kesusahan
3.       Bersyukur dengan nikmatNya
4.       Sentiasa berzikir kepada ALLAH
5.       Melakukan segala perintah, meninggalkan larangannya

Adab terhadap Rasulullah s.a.w
1.       Cintakan Rasulullah s.a.w
2.       Memperbanyakkan selawat
3.       Memulia dan mengamalkan sunnah baginda
4.       Beriman dan percaya segala perkara yang dinyatakan oleh Rasulullah.

Adab terhadap ibu bapa
1.       Melakukan perkara yang menyenangkan hati ibu bapa
2.       Mendoakan dan memohon keampunan bagi mereka
3.       Bertutur bersama mereka dengan penuh beradab
4.       Berbincang apa2 masalah dengan mereka dan jangan merahsiakan sesuatu daripada mereka
5.       Segera menjawab panggilan mereka


Adab terhadap guru
1.       Hindari menyinggung perasaan guru
2.       Berikan sepenuh perhatian terhadap apa yang diajar
3.       Tidak ponteng kelas
4.       Bercakap lemah lembut, dan merendah diri.

Adab terhadap sahabat
1.       Tidak mementingkan diri sendiri
2.       Bantu mereka diwaktu susah dan senang
3.       Maafkan kesalahan mereka
4.       Saling mengingatkan tentang ALLAH dan kebaikan

Adab belajar
1.       Sentiasa dalam keadaan berwuduk, istighfar.Baca doa sebelum belajar.
2.       Hormati waktu solat, semasa belajar. Berhenti seketika, jangan lewatkan solat
3.       Selalu merujuk kepada guru.

Bila kita rasa susah nak belajar, susah ingat...istighfar dan muhasabah balik mungkin ada adab yang tidak terjaga sebelum ni, Perbaikilah.

"Orang yang berilmu, beramal dan beradab akan dicintai oleh sesiapa pun"

Kunci paling UTAMA : USAHA, DOA dan TAWAKKAL kepada ALLAH. Apa jua keputusan, jangan pernah putus asa. Bangunlah dan carilah hikmah disebaliknya. Sekalipun cemerlang, jangan lupa diri kerana tu satu ujian daripada ALLAH untuk menguji sejauh mana hambaNya bersyukur.


Beberapa perkara yang saya ingin pesan dimusim exam ni..
  •   Jaga hubungan dengan ALLAH. Solat jangan diabaikan.
  •   Tingkatkan amalan sunat, baca Al-Quran setiap kali lepas solat
  •   Lazimkan diri solat berjemaah. Dari situ akan dapat ketenangan.
  •  Jaga kesihatan. Waktu makan, pemakanan. Jangan terlalu khusyuk study sampai tak makan pula.    Waktu tidur pun kena jaga. Bila tak cukup tidur akan beri kesan kepada tumpuan dan kesihatan.    Nanti exam jatuh sakit, lagi susah. 
  •   Jaga hubungan dengan ibu bapa. Bagi yang berkesempatan balik ke rumah, jumpalah ibu bapa. Bagi yang tidak berkesempatan, hubungilah mereka. Mohonlah doa dan restu daripada mereka. Hubungi mereka sebelum pergi tempat exam.
  • Kurangkan benda2 lagha. Online (facebook, youtube, twitter) bila perlu sahaja, dan limitkan masa. Nak hilangkan stress, ada caranya bukan dengan post status di facebook/twitter,  mian games. Jalan2 ambil angin petang2, tengok ciptaan ALLAH (terutama pokok hijau-dapat relakskan mata)
  • Dan, jadikan tempat study, macam sejadah kita =) -tempat ibadah-
Jadikan study week dan exam  sebagai latihan perbaiki segala2nya. Waktu ni lah kita rasa sepenuhnya pergantungan yang kuat kepada ALLAH. Lepas exam dan bila2 pun kita harap begitu juga. Semoga terus istiqamah. (^.^)


Akhir sekali, selamat maju jaya dalam exam, wish u all The Best ya..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan