Halaman

Ahad, 23 Disember 2012

Tangan yang dipimpin



*Ayah dan anak*
Sambil termenung di kaunter pagi tadi, tiba2 ternampak seorang ayah memimpin tangan anak lelakinya melintas jalan. Kedai tempat saya bekerja ni, dihadapan sekolah. Mereka keluar dari arah sekolah. Si ayah memikul beg galas warna merah milik anaknya. Mungkin hari ni ada pendaftaran pelajar tahun 1. Sayu melihat mereka. Tiada kenderaan agaknya. Boleh jadi datang dengan keretapi, atau kereta sewa kerana saya nampak mereka berjalan menuju ke arah stesen keretapi.

*Nenek dan cucu*
Beberapa minit kemudian, ternampak seorang nenek tua, dipimpin dua cucunya melintas jalan. Juga datang dari arah sekolah. Ke mana agaknya ibu ayah mereka? Kat manalah agaknya rumah mereka? Mulia sungguh hati anak2 tu tidak membiarkan nenek mereka berjalan sendirian. Saya tengok keadaan nenek tu, badannya nampak letih selepas berlari2 anak melintas jalan. Ya ALLAH, sanggup dia bersusah payah datang mendaftarkan cucunya yang nak bersekolah.

*Ibu dan anak*
Pembacaan saya terhenti apabila mendengar tangisan budak lelaki. 
"Mak nak beli ni..nak beli ni"..menangis sambil memimpin tangan ibunya masuk ke dalam kedai.
 Ibu memujuk anaknya supaya membeli buku nota kecil yang ada gambar kartun.
"Ambil buku ni, tahun depan adik kan dah nak sekolah"
Budak kecil tu, mengamuk bila tidak dapat apa yang dia nak (nak beli bendera).
Ibu mengheret tangan dan sedikit memukul anaknya sambil keluar dari kedai tu..
Beberapa saat, ibu dan budak tu datang kembali. Budak kecil tu akur, sambil teresak2..
"mak, nak buku...nak menulis" perlahan saja suaranya.
Bila ibunya dah bayar, dia berhenti menangis dan tersenyum. Kali ni, ibunya pun turut senyum memimpin anaknya menuju ke kereta.

***
Hati anak2 kecil ini masih bersih. Mereka baru nak kenal dunia, baru nak kenal kawan2 dan persekitarannya. Mereka mula nak mencari ilmu. Alhamdulillah, mereka ada keluarga yang mementingkan ilmu. Semoga ALLAH memelihara mereka dan anak2 mereka berjaya dan menjadi anak yang soleh kelak. Amin..


Pimpin lah mereka sekalipun mereka telah dewasa kelak...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan