Halaman

Isnin, 26 November 2012

Merancang Mati untuk 'Hidup'



"Merancang mati untuk hidup", agak pelik bunyinya, jika tidak dihayati maksudnya.
Itulah hakikat.
Kita hidup di dunia sangat sekejap , kemudian mati dan kita akan hidup semula untuk hidup selama-lamanya!
(Renung seketika perjalanannya..)




Beberapa hari lepas, jiran sebelah rumah di Gua Musang meninggal dunia. Sehari sebelum itu abah saya ada berbual-bual dan menghulurkan buah rambutan kepadanya. Arwah masih sihat waktu tu. Masih boleh tersenyum. Siapa sangka, keesokan harinya kami sekerluarga diberitahu arwah meninggal dunia. Sakit jantung mengejut. Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun.. Arwah pergi dalam keadaan keluarganya dan semua kenalan belum bersedia akan kehilangannya. Benarlah, kematian itu sangatlah dekat dan pasti. Bila, bagaimana, di mana itu rahsia ALLAH. Namun, kematian yang pasti inilah yang sering kali dilupakan. Astaghfirullah...


Satu teka-teki.


Orang yang menjual tidak mahu pakai, Orang yang beli pun tidak mahu pakai. Tetapi orang yang pakai tidak sedar dia memakainya..apakah benda itu?


 Kain kapan.


Ya. Kain kapan. Kita semua akan memakainya dalam keadaan kita sudah tidak sedar.


Pada saat itu, adakah kita benar2 sudah bersedia? Perancangan sudah ada? ALLAH...takut benar rasanya.

Jika kehidupan di dunia, penuh dengan pelbagai rancangan..itu ini, kalau tak dapat buat macam ni, buat macam tu. Semuanya ada perancangan. Hidup tanpa perancangan, maka kucar kacirlah hidupnya. Pelbagai bengkel, buku2 motivasi yang menjelaskan perancangan hidup seperti ilmu, kerohanian, keluarga, kewangan, kerjaya dan sebagainya. Semuanya untuk memastikan kehidupan berjalan dengan lancar.

Bagaimana pula dengan perancangan mati?


"Perancangan untuk hidup itu perlu. Tetapi perancangan mati lebih perlu. Kerana kematian itu bukanlah satu pengakhiran tetapi satu permulaan hidup yang tidak mati2 lagi! " 


ALLAH...terkedu saya bila diingatkan begitu.


Rancanglah segala urusan kehidupan dunia, niatkan kerana ALLAH, menjaga prinsip syariat ALLAH dan batas akhlak, semuanya akan menjadi ibadah. In syaa ALLAH. Apabila semuanya menjadi ibadah, itulah juga amalan taqwa. Bukankah taqwa itu bekalan menuju akhirat..


Kemudian, rancang strategi untuk menjawab soalan bocor.


Ya, soalan bocor yang akan ditanya di alam Mahsyar kelak. Kita sudah didedahkan dengan soalan2 tersebut  melalui hadis2 dan ayat Al-Quran. Jadi, boleh lah kita hafal sebelum mati..(ini pemikiran manusia yang tidak tahu). Tidak, tidak semudah itu. Menghafal sahaja bukanlah strategi yang menjamin kita boleh menjawab segala soalan tersebut..bahkan ia hanyalah satu bonus untuk kita bersedia dengan ilmu untuk menjawabnya.


"Kita akan menjawabnya bukan dengan fikiran dan lidah. Orang yang bijak dan petah sekalipun akan menjadi dungu dan bisu. Kecuali orang yang beramal, waktu itu amalan kita di dunia sahajalah yang akan menjadi saksi dan pembela untuk menjawabnya. Rancanglah apa yang perlu kita buat dengan ilmu yang ada, kemudian teruskan beramal.."


Teringat pengisian usrah satu ketika dulu.


" Jika kita nak ke mana2 dalam dunia ini untuk tempoh sekejap atau lama, kita akan bersiap. Tarikh, masa semua kita rancang. Kalau boleh tak nak patah balik sebab tertinggal itu, tak cukup ini. Betol tak?

TAPI..nak pergi satu tempat kekal (akhirat) yang kita tak boleh patah balik lagi dan kita tak tahu pun bila kita akan pergi...adakah kita sudah bersiap sedia?.."

Semua ahli usrah terdiam, merenung persiapan masing2..ALLAH....



Berdoalah agar ALLAH memberi kita hidayah untuk sentiasa mengingatiNya..



Kita manusia, yang sering lupa. Apabila diingatkan..subhanallah. ALLAH masih sayang kita. sebab tu ALLAH ingatkan kita.. =')


Tiada ulasan:

Catat Ulasan