Halaman

Khamis, 8 November 2012

Harga Cinta Padaku.




Harga cinta,
Mahal padaku,
Kerana cinta  bukan sekadar pada manusia, 
Tetapi bermula dengan Tuhanku Yang Maha Agung.

Kalau benar cinta,
Hendak bersama hingga syurga,
Kerana pencinta kepada Rabbku semuanya berhajat ke sana,
Dari situ dasar cinta aku bina,
Kepada makhluk yang lainnya.

Tidak akan aku bawa kepada murkaNya,
Tidak akan aku tarik kepada nerakaNya,
Tidak pula aku susahkannya dengan dosa-dosa,
Sambil menjaganya, diriku aku perhatikan jua.

Harga cinta padaku mahal,
Apakah yang lebih mahal daripada syurga?
Itulah dia cintaku,
Membawa ku ke sana,
Bukan kepada selainnya.

Apa-apa yang ke neraka,
Menjemput murkaNya,
Itu bukan cinta.
Bukan.


Persiapan itu satu kemestian untuk meraih cinta yang mahal harganya..


* Berusaha mempersiapkan diri dengan memperbaiki hubungan dengan ALLAH. Perkara paling penting yang mesti dititik beratkan.Kerana cinta itu mahal, semahal syurgaNya.


* Mempertingkatkan kefahaman tentang Islam. Apakah sudah diusahakan supaya perkara-perkara asas seperti ibadah dan pengurusan hidup secara Islam difahami?


* Memperbaiki hubungan dengan ahli keluarga dan sahabat-sahabat. Belajar memahami dan menyayangi mereka.


* Persediaan mental dan emosi. Berusaha menjadi individu yang paling mudah bertolak ansur,  bersabar dan berlapang dada.


* Persiapan perancangan kehidupan. Berusaha mencapai cita-cita dan wawasan hidup diri sendiri dan bersamanya kelak.


* Persiapan dari sudut kewangan.



* Adapatasi dari buku 'Sebelum Aku Bernikah' karya Hilal Asyraf.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan