Halaman

Isnin, 1 Oktober 2012

Travelog Iman Seorang Doktor (2)



Alhamdulillah pagi ini, masih diberi kesempatan untuk melihat dunia, bersama dengan orang2 tersayang lagi. Syukur ya ALLAH. Em, tiada apa nak buat..jadi saya teruskan untuk sambungan Travelog Iman Seorang Doktor (2).

***
Kisah Benar yang diceritakan oleh Dr Khalid bin Abdul Aziz Al-Jubair
Seorang pemuda melarikan diri dari hospital pabila tiba hari untuk dia di bedah. 2 minggu kemudian pemuda itu kembali menemui Dr tersebut.
“Kamukah yang melarikan diri dari pembedahan dua minggu lepas?”. Tanya Dr.
“Ya, saya”. Jawab pemuda tersebut.

Dia melarikan diri kerana dirinya takut mati. Belum bersedia untuk mati. Dr mengingatkan dia bahawa kematian boleh datang pada bila2 masa. Sama ada kita telah siap ataupun tidak. Bila malaikat Izrail datang melaksanakan tugasnya, adakah kita berupaya minta ditangguhkan? Tidak boleh sama sekali. Justeru itu, persiapkan lah bermula dari sekarang. Pesanan ini buat diriku dan dirimu juga.

Jika kita bakal menghadapi peperiksaan yang kita sudah tahu bila tarikhnya, sudah pasti kita buat persiapan rapi. Study group, buat nota, menghafal dan berusaha mencari pelbagai rujukan. Pengalaman saya, study week memang masa yang saya peruntukkan untuk study sungguh2 sebab saya tak nak sia2kan masa yang ada dan saya tak nak menyesal kemudian hari.  Saya rasa senario ini sama dengan pelajar2 yang lain.

NAMUN, kematian yang kita belum tahu bila masanya..mungkin esok, lusa atau beberapa minit sahaja lagi akan datang menjemput, ADAKAH KITA SUDAH SIAP? Bagaimana persiapan kita, adakah sama macam telitinya kita untuk menghadapi peperiksaan? Ya ALLAH ampunkanlah kami Sangat jarang kita mengingati kematian, bahkan kalu boleh bayangan kematian itu ingin dibuang jauh2. Fikir lagi, wajarkah..sesuatu yang pasti, dilupakan begitu saja.

Analogi lain. Si kekasih mengharapkan satu perkahwinan dengan gadis yang dicintai. Sanggup menempuh segala kesusahan untuk memastikan dia boleh mengahwini kekasih hatinya. Bayangan wajah si kekasih sentiasa bermain di mata. Perkahwinan ini belum pasti dan gadis itu belum pasti menjadi miliknya, tapi mengapa perkara yang belum pasti ini usahanya lebih dari perkara yang pasti?? Sedang saya menulis..saya berfikir dan saya berharap yang sedang membacanya juga berfikir sama. Ingatlah syaitan tidak pernah jemu untuk membuatkan kita lalai.

Kesedaran itu susah untuk hadir, jika tiada yang mengingatkan. Begitu juga saya. Saya bukan insan sempurna . Ada kalanya saya lalai. Saya bersyukur kerana ALLAH sentiasa menghadirkan peringatan2nya tentang kematian, melalui pembacaan, tafsir Al-Quran dan juga peringatan daripada sahabat2. Ya, Saya sedang berusaha. Anda juga sedang berusaha. Usaha yang harus dimulakan dengan ilmu. Saya suka berkongsi dengan anda apa yang tercatat dalam buku ini. Bagaimana kita nak mempersiapkan diri untuk menghadapi kematian. Kematian bukan percutian. Remember that. Takutlah, ALLAH sedang memerhatikan kita.

Muhasabah diri secara berterusan adalah salah satu cara untuk kita persiapkan diri. Selalu memeriksa kekuarngan, bertaubat dengan segera setelah melakukan kesalahan.
Cara-cara yang digariskan untuk diri sentiasa muhasabah :

1.   1.    Setelah meletakkan kepala di atas bantal lalu membaca doa-doa sebelum tidur, ingatlah kembali segala perbuatan kita sepanjang siang hari tadi. Meliputi amal yang baik dan buruk. Maafkan segala salah silap orang lain terhadap kita.

2.       Mulakan muhasabah dengan syahadah (merasakan diri seorang hamba). Jika perkara baik berlaku ucapkanlah Alhamdulillah dan jika perkara yang tidak diingini berlaku bacalah ta’awwudz, beristighfarlah dan menangislah di hadapan ALLAH.


3.       Jika melakukan dosa, segeralah bertaubat dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi. Sekiranya ada dorongan jahat, ingatlah janji kita kepada ALLAH untuk tidak mengulanginya lagi.

4.       Setelah muhasabah akan hak ALLAH, muhasabah pula hak dengan makhluk2  termasuklah Ibu bapa, suami/isteri, anak2, guru2, sahabat2, alam sekitar dan haiwan2. Adakah amalan dan aktiviti kita pada siang hari tadi menyebabkan ALLAH murka berkenaan dengan hak2 mereka. Jika ya, bertaubatlah kepada ALLAH untuk tidak mengulanginya lagi. Kemudian tidurlah dalam keadaan telah bertaubat.


Muhasabah singkat yang hanya mungkin memakan masa 5minit…insyaALLAH moga istiqamah. Hikmah muhasabah singkat ini, jika ditakdirkan kite meninggal dunia malam itu, kita akan menghadap ALLAH dalam keadaan telah bertaubat.  Dan jika ditakdirkan esoknya kita masih hidup, kita akan ingat bahawa kita berjanji dengan ALLAH untuk menghindari segala dosa.

“ Demi ALLAH, jika kalian melakukan dosa pasti ALLAH akan mengganti kalian dengan kaum lain yang berbuat dosa, lalu mereka beristighfar kepada ALLAH kemudian ALLAH mengampuni mereka”  HR Muslim.


***
Seorang doktor yang saban hari melihat kematian berlaku di depan mata..membisikkan syahadah ke telinga pesakitnya diambang sakaratulmaut.. hatinya kian dekat dengan ALLAH dan dia tidak jemu untuk muhasabah dirinya dan membantu orang lain juga untuk sentiasa mengingati MATI....~



Tiada ulasan:

Catat Ulasan