Halaman

Ahad, 30 September 2012

Travelog Iman Seorang Doktor (1)



Kembara sebagai seorang Dr.  Saya bukan bakal Dr. Bukan anak Dr. Namun saya amat mengagumi kerjaya mulia ini. Setiap pekerjaan ada sumbangan dan kemuliaannya  tersendiri. Sebagai guru sumbangannya amat besar dalam mendidik ummah. Pegawai bank, amanah menguruskan wang. Tukang sapu, gigih membersihkan alam sekitar. Kasihnya ALLAH. Diciptakan manusia itu dengan pelbagai darjat dan kebolehan. Jika semuanya berkerjaya hebat, siapa akan kisah pada kepentingan lain pula? Fikir sejenak. Jadi tidak adil bagi untuk kita membanding2kan atau memperlekeh kan soal pekerjaan atau rezeki orang lain. Bersyukurlah dengan apa yang ALLAH anugerahkan.

Saya mula cuba memahami kerjaya ini dengan membaca novel Denyut Kasih Medik. Dari situ saya tahu realiti kehidupan sebagai seorang doktor. Sewaktu kecil saya bercita-cita untuk menjadi doktor. Cita-cita itu dikuatkan lagi apabila saya pernah menjadi Tokoh Doktor Muda. Saya belajar bersungguh-sungguh untuk capai cita-cita ini sehinggalah apabila saya menerima keputusan SPM. Harapan saya sedikit longgar kerana keputusan yang diperoleh tidak begitu cemerlang. Ada satu peluang untuk sambung ke luar negara dalam bidang perubatan, tapi saya kuburkan hasrat tu. Meneruskan pengajian di Matrikulasi. Satu peristiwa berlaku, dan menyebabkan saya tersedar..mengapa ALLAH tidak takdirkan saya untuk belajar dalam bidang perubatan. Emm..sudahlah bercerita kisah diri sendiri. Hanya sabagai intro sahaja.


Dalam buku ini (Travelog Iman Seorang Doktor) banyak mengisahkan kisah benar yang dialami oleh Dr itu sendiri. Semuanya berkisar tentang keimanan seorang hamba ALLAH. Apabila membaca buku ini, tidak pernah penulis leka mengingatkan saya tentang kematian. Ya kematian. Satu perkara yang saya pasti akan lalui dan anda juga pasti akan lalui. Bukunya tidaklah tebal sangat, hanya setengah inci. Namun isinya mampu mengetuk pintu hati yang lalai. Dimuatkan kisah2 tentang bagaimana manusia menghadapi saat kematian, ada yang husnul khatimah dan ada yang su’ul khatimah. Ada juga diselitkan macam mana untuk memperoleh hati yang bersih.

Jasad dan Hati

Sedar atau tidak apabila salah satu anggota badan yang sakit (seperti yang saya lalui baru2 ni) diri mula gelisah. Nak berjumpa Dr cari ubat, penawar. Walhal apabila hati tempat bertapak nya Iman mulai sakit, jarang sekali kita sedar dan segera mencari penawarnya. Dirisaukan tentang kesihatan fizikal melebihi iman yang menjadi nilaian ALLAH diakhirat kelak. Iman yang kian luntur dibiarkan sehingga melarat ‘sakitnya’ dan menjadi sarang syaitan laknatullah. Maka amat mudahlah untuk mereka mengheret anak2 Adam ini ke neraka bersama mereka. Na’udzubillah.

“Sungguh aneh orang yang menangisi jasad yang telah mati tetapi mereka tidak menangisi hati yang telah mati. Padahal matinya hati lebih menyedihkan daripada matinya jasad.”

Seharusnya sebagai manusia, jasad yang dipinjamkan oleh ALLAH ini dijaga dengan baik. Penjagaan jasad yang baik bermula dari hati yang bersih dan takutkan ALLAH. Barulah kita dapat mengamalkan kehidupan dengan baik dan menjaga amanah yang dipinjamkanNya dengan sehabis baik. Kemaksiatan adalah makan beracun yang dapat merosakkan hati. Bagaikan makanan busuk merosak tubuh, bahkan boleh membunuhnya.


Sesungguhnya kehidupan hati harus mendapat perhatian lebih daripada perkara lain. Jika kita melakukan satu dosa, selayaknya kita segera mensterilkan hati kita daripada dosa itu dengan bertaubat dan menyesal. Namun kita tidak boleh menafikan hak kesihatan jasad sehingga tidak perlu berubat. Macam mana kita menitik beratkan soal kesihatan jasad, hendaklah kita memperhatikan rawatan hati pada kadar yang sama juga. Jika seseorang itu meninggal dunia keran penyakit jasadnya yang dia hadapi dengan sabar dan berharap kepada ALLAH (bermula dari hati), insya-Allah balasannya adalah syurga.

“Ketika orang sakit mempunyai hubungan yang kuat dengan ALLAH yang Maha Berkuasa atas segala penyakit dan ubatnya, maka saat itu dia telah memiliki ubat yang lebih bagus daripada ubat-ubatan apa pun.” Subhanallah.

Bersambung..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan