Halaman

Sabtu, 29 September 2012

Buku-buku~



29 September 2012, 10.28 p.m

Syukur pada Ilahi.. ketika sedang menulis ni, Alhamdulillah kesihatan semakin baik. Bertahan dengan ubat tahan sakit untuk seketika. Sebelum ni ada hajat untuk menulis, tetapi tidak dapat menumpukan perhatian kepada penulisan dan isi yang ingin disampaikan, jadi hasrat ditangguhkan. Malam ni, ambil sedikit ruang untuk berkongsi sekadar yang mampu. 

Sepanjang perjalanan musafir saya seminggu yang lalu, saya ambil peluang untuk tambahkan lagi koleksi buku. Saya beli 4 buah buku. Ada yang secara kebetulan dan ada sememangnya saya berhajat untuk miliki dan ingin mengetahui isi kandungannya. Travelog Iman Seorang Doktor, buku ni dibeli secara kebetulan ketika saya singgah di gerai buku. Bila tengok tajuk, saya terus tertarik untuk membelinya. Alhamdulillah isinya sangat menarik, dan akan saya kongsi kan nanti. InsyaALLAH.

Sebelum Aku Bernikah, karya Hilal Asyraf. Memang tengah famous buku ni. Buku ini saya berhajat untuk miliki. Segan dengan tajuknya bila nak bayar di kaunter dan nak baca buku ni di depan orang lain. Takut orang kata ‘dia dah nak kahwin’.. Em..semua orang hasrat untuk kahwin, sebab tu perlu buat persiapan antaranya melalui pembacaan untuk tambah lagi ilmu. Kena matang, sesuai dengan keperluan. Bagi saya isinya sangat bagus walaupun penulisnya menceritakan perjalanan kisah hidup dia. Positif kita ambil, belajar dari pengalaman orang. Owh ya, buku ni saya beli bersama dengan seorang sahabat. Alhamdulillah sahabat saya tu, akan bertunang esok. Semoga ALLAH permudahkan urusan jodoh nya. =)

Biar Bidadari Mencemburui Dirimu. Best kan tajuknya. Belum khatam lagi. Tak dapat nak ulas panjang. Saya sangat tertarik dengan quote dalam buku ini :

Pesan Rasulullah “ Wasiatkan sentiasa kebaikan kepada para wanita, kerana mereka diciptakan daripada tulang rusuk. Bahagian yang paling bengkok daripada jalinan tulang rusuk iaitu tulang rusuk bahagian atas. Sekiranya kalian memaksa diri bagi meluruskan nya tulang itu pasti patah. Tetapi, sekiranya kalian mendiamkannya sahaja tulang itu akan tetap bengkok. Oleh itu, wasiatkan lah kebaikan kepada para wanita”

Majalah Gen-Q, menjadi peneman semasa saya dalam perjalanan ke Penang. Dulu, semasa di USM selalu juga beli majalah macam ni. Solusi, Anis. Tapi sejak tinggal di Gua Musang, jarang sangat berpeluang nak jumpa majalah macam ni. Sekali skala ingin ubah gaya pembacaan. Ada juga kartun2, gambar2 yang menarik, tidaklah jemu sangat membaca. Isu keluaran kali ini sangat tepat dengan apa yang saya sedang ‘tercari2’. Usia sudah 22 tahun. Masih mencari cintaNya. Memperbaharui cinta kepadaNya.. Selalu dengar/baca orang kata : Cintailah ALLAH, cinta lain akan hadir. Koreksi diri..adakah saya benar2 telah mencintaiNya? Apa bukti cinta saya? Muhasabah... Saya sedang berusaha. Mencari panduan yang boleh membawa saya mengenali lagi sang Pencinta.  Banyak kupasan dalam majalah yang telah mengetuk pintu hati!

Sudah cukup 4 buah buku. 3 buah dah khatam, satu lagi belum khatam. InsyaALLAH saya akan cuba kongsikan hasil bacaan saya bagi setiap buku. Semoga bermanfaat.. Sementara saya masih diberi kelapangan masa (sebelum bekerja), saya ingin membawa anda ‘membaca’ bersama juga…

Inilah buku-buku yang baru mengambil tempat di rak buku saya.. (^.^)



1 ulasan:

  1. assalamualaikum, maaf nak tnya bu travelog iman seorang doktor tu saudari beli kt mn..?

    BalasPadam