Halaman

Sabtu, 14 November 2009

Sayyidul Istighfar





" Ya ALLAH. Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau ; Engkau yang menciptakan aku..aku adalah hamba Mu, dan aku berada dalam perjanjian dengan Mu, ( yang akan aku laksanakan) dengan segala kemampuanku..dan aku berlindung pada Mu, dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan..aku mengakui (dengan sebenar-benarnya) nikmat Mu kepadaku..dan aku mengakui dosa-dosaku, maka ampunilah aku kerana tiada siapa yang akan mengampuni dosa-dosaku melainkan Engkau..aku mohon ampun dan bertaubat kepada Mu.."


* * *


Tiap detik yang berlalu..oh indahnya..dan tanpa kita sedari apa yang kita miliki sekarang ini hanyalah pinjaman semata-mata..nikmat yang kita ada sekarang bukanlah kekal untuk selama-lamanya..nikmat melihat,mendengar, merasa dan sebagainya adalah hak ALLAH..ALLAH yang menganugerahkan semua ini kepada kita untuk kita menjadi hamba yang bersyukur dan
beriman kepadaNya.



Terasa sebak di dalam dada bila kita merenung masa lalu..hari-hari yang telah kita lalui tidak akan berulang lagi..semuanya sudah tercatat dan dikunci apa yang telah kita lakukan sejak kita keluar dari perut ibu tercinta sehinggalah ke saat ini..semua itu akan dibuka dan ditayangkan semula di akhirat kelak..masyaALLAH..


Kita risau dan takut, hanya berapa amalan yang kita kerjakan diterima oleh ALLAH..??


berapa banyakkah dosa-dosa kerana kejahilan kita diampunkan oleh ALLAH..?


adakah kita benar-benar mengabdikan diri kepada ALLAH..??


sempatkah kita bertaubat kepada ALLAH andai ditakdirkan kita mati pd saat itu..??




Kematian itu amatlah dekat..dan kehidupan yang lalu teramatlah jauh..dan takkan berulang lagi..mungkin selepas saat ini,ajal kita sudah sampai...tiada siapa yang tahu..
ISLAM kah kita pd waktu kematian tu? berIMAN kah kita??..


ya ALLAH lindungilah kami..berikan kami kesempatan waktu untuk beramal kepada Mu sebagai bekalan untuk kami di akhirat kelak..lindungilah umat nabi Muhammad ini ya ALLAH..


Sudah lahiriah kita semua tidak terlepas daripada bisikan syaitan yang sentiasa mendorong kita untuk melakukan kejahatan..walaupun hanya sekadar terlintas di hati atau sekilas pandang...semuanya mendorong kepada dosa..setiap kali kita berdoa, mohon ALLAH tunaikan permintaan kita..namun mungkin doa itu tidak termakbul dek kerana dosa-dosa yang telah kita lakukan.. Na'udzubillah.



Bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat kpd ALLAH yang Maha Pengampun agar terhapus dosa-dosa itu dan tidak lagi menjadi penghalang untuk kita berhubung dengan ALLAH yang Maha Penyayang kepada hamba-hambanya...


' Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.."
(Al-Imran ayat 133)












Tiada ulasan:

Catat Ulasan